.: سنــــــگ صبـــــورم خـــــداست :.

.: سنــــــگ صبـــــورم خـــــداست :.

اَلا بِذکر الله تَطمئن القلوب
.: سنــــــگ صبـــــورم خـــــداست :.

.: سنــــــگ صبـــــورم خـــــداست :.

اَلا بِذکر الله تَطمئن القلوب

اردیبهشت

هوالغریب....



رسیدیم به اردیبشهت و صورت فلکی این ماه...نام این صورت فلکی ثور هست که ثور در عربی یه معنای گاو هستش...

و این صورت فلکی از جمله صورت فلکی های زمستون محسوب می شه که تو شبای بلند زمستون به شخصه ساعت ها رو صرف دیدن یکی از اجرام این صورت فلکی کردم...چون جرم مورد علاقه ی خودم در این صورت فلکی واقع شده...

خب در توصیح باید بگم که این صورت فلکی به شکل یک گاو هستش...و پر نور ترین ستاره این صورت فلکی دبران هستش که اون رو به عنوان چشم گاو در نظر می گیرن در افسانه ها و از ستاره های قدر ییک محسوب میشه و بنابراین پر نورترین ستاره ی این صورت فلکی در نظر گرفته میشه و 65سال نوری با ما فاصله داره...و در این صورت فلکی خوشه ی مورد علاقه ی من قرار داره...که نام این خوشه،خوشه پروین هستش که در مورد خصوصیات و ویژگی های این خوشه می شه یه آپ جدا رو گذاشت...

فقط میگم که این خوشه ازهفت ستاره ی نزدیک به هم تشکیل شده ...که یک بار هم عکس این خوشه رو گذاشتم براتون...خب صورت فلکی ثور را در بیشتر ماهها می‌شه دید اما بهترین موقعیت و بیشترین مدت شبانه برای مشاهده اون آذرماه هستش. خوشهٔ پروین در این صورت فلکی شاخص است. صورت فلکی ثور در آذرماه تقریبا همزمان غروب خورشید، از جانب شرق طلوع می کنه و در حوالی نیمه شب به بیشترین ارتفاع خود از افق می‌رسه و بعد مسیر خودش رو به طرف مغرب ادامه می‌ده. و متقابلا هنگام طلوع خورشید درحال غروب کردن هستش.
نکته ی دیگه این صورت فلکی این هستش که با استفاده از شاخ این صورت فلکی که به شکل حرف v انگلیسی  هستش و چشم گاو هم در شاخش واقع شده میشه جهت قبله رو به راحتی تشخیص داد و همچنین با توجه به خوشه پروین که این هم یکی از نکات بسیا جالب این صورت فلکی هستش...در مورد این صورت فلکی همین نکات به ذهنم میرسه و در ادامه مطلب هم افسانه مربوط به این صورت فلکی رو خواهم نوشت....


مصریان باستان در این صورت فلکی ، گاو مقدس " آپیس " (holly apis ) را می دیدند ، که در آغاز سال ،صفحه خورشید را میان شاخهایش می گرفت و آن را به بالاترین وضعیتش در آسمان بلند می کرد ، وضعیتی که خورشید در تابستان به خود می گیرد .


اما بر اساس افسانه های یونانی زمانی نیرومندترین خدای یونانیان ، زئوس ، خود را به صورت گاوی و دختر پادشاه را که " اروپا " (Europe ) نام داشت – و قاره اروپا نامش را مدیون اوست – به جزیره کرت ( crete : جزیره ای یونانی در دریای مدیترانه در سواحل جنوب شرقی یونان) ربوده بود . " اروپا " از زئوس صاحب پسری به نام " مینوس " ( minos ) شد ، که تمدن و فرهنگ میتویی در این جزیره زیبای دریای مدیترانه امروزه هنوز به یاد او ، به همین نام خوانده می شود . هنگامی که میتوس بزرگ شد ، به پادشاهی رسید . در کنار قصر او بنایی که " لابیرینت " ( labyrinth ) نامیده می شد قرار داشت ، ساختمانی با راهروهای پیچ در پیچ گیچ کننده فراوان . در این بنا هیولای ترسناکی به نام " مینوتاروس " ( minotaurus ) می زیست . اغلب این هیولا در نقش انسانی با سر گاومیش نشان داده می شود . این هیولا از گوشت انسانها تغذیه می کرد و بالاخره به دست قهرمان افسانه ای بزرگ یونان " تزوس " ( theseus ) به قتل رسید . " تزوس " پس از کشتن هیولا گلوله نخ باز شده ای " آریادنه " ( ariadne ) دختر پادشاه به او داده بود از راهروهای پیچ در پیچ " لابیرینت " خارج شد . 


صورت فلکی ثور تمام این افسانه ها را به خاطر انسان می آورد ، صورتی که سر v شکل آن در پاییز و زمستان به راحتی قابل تشخیص است . ستاره اصلی قرمز رنگ این صورت فلکی " الدبران " ( aldebaran ) همان گونه که امروزه می دانیم ، از گونه ستاره های غول قرمز است ، یا به عبارت دیگر خورشیدی در حال مرگ که در مبارزه با مرگ بشدت انبساط یافته است . این ستاره حدود 70 سال نوری با ما فاصله دارد و 130 بار نورانی تر از خورشید است . ستارگانی که شکل v را در سر صورت فلکی ثور می سازند ، " هفت اختران " ( hyades : هفت ستاره ای که در راس صورت فلکی ثور قرار دارد و ستاره " الدبران " جزو آنهاست) نیز خوانده می شوند . 


زئوس خود را به گاوی تبدیل کرد و اروپا ، دختر پادشاه را بر پشت خود به جزیره کرت برد . صورت فلکی با شکوه پاییزی و زمستانی ثور این افسانه را به خاطر انسان می آورد .
" خوشه پروین " Pleiades " یا هفت خواهران نیز جزو صورت فلکی ثور هستند . در افسانه ها آمده است که آنها هفت دختر اطلس ( atlas : نام یکی از خدایان اسطوره ای یونان که محکوم شده بود جهان و کائنات را بر دوش خود حمل کند) کبیر بودند و جبار ( orion ) ، شکارچی شهوت پرست همواره در تعقیب آنها بود ، تا اینکه زئوس خدای خدایان همه آنها را به آسمان انتقال داد . جایی که جبار هنوز هم ظاهرا" در تعقیب آنهاست . همانطور که در نقشه آسمان می توان دید ، هفت خواهران به راستی در غرب صورت فلکی جبار واقعند . بنابراین در چرخش روزانه آسمان چنین به نظر می آید که جبار در پی آنان روان است .


ستارگان خوشه پروین ، و نیز علاوه بر آن ستارگان هفت اختران به استثنای ستاره الدبران ، یک خوشه ستاره ای باز ، یعنی خانواده ای متشکل از بیش از صد ستاره جوان را تشکیل می دهند ، که همگی از یک سحابی عظیم گاز و غباری ایجاد شده اند . با چشم غیر مسلح حدود شش ستاره از گروه خوشه پروین را می توان دید . در افسانه ها گفته می شود که یکی از هفت خواهر به نام " الکترا " ( electra ) مادر بنیانگذار شهر ترویا ( troja ) بوده است . او در سوگ نابودی این شهر ، خواهرانش را ترک کرد و بالاخره در کنار ستاره محور میانی صورت فلکی دب اکبر آرام گرفت ؛ و به راستی هم صورت فلکی دب اکبر یک ستاره همراه کوچک قابل دیدن با چشم غیر مسلح ، به نام سوارکار کوچک ( little rider ) ، دارد .


نظرات 9 + ارسال نظر
خوده خودم جمعه 29 اردیبهشت 1391 ساعت 14:16


ممنون!

قابل شمارو نداشت بانوی من

فریناز جمعه 29 اردیبهشت 1391 ساعت 23:33

یعنی من اصن بلد نیستم این اسماشونو تلفظ کنم

تو چطوری اینا رو حفظی فاطمه؟

یاااااا علی!

دیگه ما اینینم دیگه!!!

قدیم تر ها که همرو واقعا حفظ بودما...انقد علاقه داشتم به این جیزا...
الان خیلی ها شو یادم رفته...احتیاج به یادآوری دارم...

نازنین شنبه 30 اردیبهشت 1391 ساعت 23:25 http://ehsaseeshgh.blogsky.com

سلام
خیلی جالب بود
دوسش داشتم
منم نجوم و دوست دارم ولی چیز زیادی ازش نمیدونم خوبه که اینقدر اطلاعات داری

سلام
مرسی...

نجوم یکی از علایق منه...کافیه دنبالش بری دوست عزیز...اون قدر زیباست که محاله ازش دست بکشی...

anti love یکشنبه 31 اردیبهشت 1391 ساعت 16:06 http://www.antilove60.blogsky.com/

سلام خسته نباشی مطلبت جالب بود.
راستی میشه درصورت امکان لینک آهنگ رو برام تو وبلاگم بذاری نتونستم دانلودش کنم

ممنونم میشم
موفق باشی

سلام...

بله چشم...حتما میام و میدم بهتون...
سبز باشی

غزل یکشنبه 31 اردیبهشت 1391 ساعت 18:00

آسمون هم دنیایی برای خودش

بلههههههههه

Anahita یکشنبه 31 اردیبهشت 1391 ساعت 23:22 http://daisy.blogsky.com

مرسیییییییی.یه دوستی دارم خوره ستاره شناسیه ،اینا رو بهش میدم برام آلبالو خشکه می خره. البته سو ء تفاوت نشه دفعه پیش مجبورم کرد بابت همه آلبالو خشکه هایی که تا حالا واسم خریده یه تلسکوپ خفن واسش بخرم.اینو گفتم که هوس نکنی بهش بگی واست آلبالو خشکه بخره.

خواهش میکنم....
خدا شانس بده بانو...چه دوستای خوبی!!!
میگم حالا من چی کار کنم که تلسکوپ میخام؟
حاضرم کلی آلبالو خشکه بخرما...آخه من عاشق ترشی جاتم...اصا می بینم غیر قابل کنترل میشم...

مرسی گه اومدی

غزل سه‌شنبه 2 خرداد 1391 ساعت 11:32

سلام سرکار خانم
تشریف فرما نمیشید به وبگاه
کجایی دخملی

سلام...
چه با کلاس...تو از کی تا حالا معادل فارسی استفاده می کنی؟؟

همین جاهام و میام به وبگاهتم(!)سر می زنم

غزل چهارشنبه 3 خرداد 1391 ساعت 12:33

به هر حال دیگه باید پارسی را پاس داشت

بله
مرسی بانو

Anahita چهارشنبه 3 خرداد 1391 ساعت 23:48 http://daisy.blogsky.com

600 سال دیگه واست میخرم دوست جون،چون واسه اون تلسکوپه 600 سال طول کشید تا پولامو جمع کنم وبخرمش.

پس بی خیال دوست جون
چون من تا ۶۰۰سال دیگه که زنده نیستم...
همین جوری در حسرتش می مانیم

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.